İSTİKLAL MARŞININ KABULÜ VE MEHMET AKİF ERSOY’U ANMA PROGRAMI YAPILDI.

İSTİKLAL MARŞININ KABULÜ VE MEHMET AKİF ERSOY’U ANMA PROGRAMI YAPILDI.


  Havsa İlçesi Şehit Öğretmen Mehmet Birol Kız Teknik Lisesi Öğretmen ve Öğrencileri tarafından hazırlanan anma program Kaymakamlık Çok Amaçlı salonunda gerçekleştirildi.

  Programa Kaymakam Barış Demirtaş, Belediye Başkanı Oğuz Tekin, İlçe Emniyet Müdürü Kamil Sezer, AKP İlçe Başkanı Adnan Aladağ, İlçe Milli Eğitim Müdür Vekili Rahmi Merdivan,Daire Amirleri,Sivil Toplum Örgütleri Başkanları, Okul Müdürleri,Öğretmen ve Öğrencilerin katılımları vardı.

Saygı Duruşu ve İstiklal Marşının okunmasının ardından program Günün anlam ve önemini belirten konuşma ile devam etti.

Ş.Ö.M.B.K.T.L.  Tarih Öğretmeni Nurdan Bağıran konuşmasında Sayın  Kaymakamım, Sayın Garnizon Komutanım, Sayın Belediye Başkanım, Sayın Cumhuriyet Başsavcım, Sayın İlçe Milli Eğitim Müdürüm,  Sayın Okul müdürleri, Değerli Öğretmen Arkadaşlarım, Sevgili Öğrenciler,
Bugün, Mehmet Akif Ersoy tarafından kaleme alınan İstiklal Marşı’mızın TBMM tarafından kabulünün 91. yıldönümüdür.
Genel ifadeyle milli marş; bir ülkenin bağımsızlığının ve gücünün simgesi olan, yurtseverlik duygusunun ifadesi olarak halk arasında benimsenmiş, bestelenmiş haliyle çeşitli etkinliklerde seslendirilen sözlü müzik parçasıdır. Görülüyor ki milli marşlar bir edebiyat ürünü olmanın yanında ve hatta ötesinde bir ulusun kurtuluşunun, bir devletin kuruluşunun hikayesidir.

İstiklal Marşımız da, sadece devletimizi ve milletimizi temsil eden bir şiir ve müzik eseri değil, savaş şartlarında yazılmış bir milli mücadele destanıdır. Peki hangi şartlar bu destanın yazılmasına ortam hazırlamıştır?

Yıl 1921…Var olmakla yok olmak arasında, bıçak sırtı bir zaman…

I.Dünya Savaşı sonunda imzalanan Mondros Ateşkes Antlaşması’na dayanarak İngiliz, Fransız, İtalyan ve Yunanlılar Anadolu’yu işgale başlamıştır. Tüm hesaplar daha zaten savaş esnasında yapılmıştır. Osmanlı Devleti yenilince kim, nereyi alacak planlanmıştır. Yine Mondros Ateşkes Antlaşması’na göre Osmanlı ordusu dağıtılmış ve silahlarına da el konulmuştur.

İşte bu şartlarda köyünü, kasabasını, canını, malını koruma görevi halka düşmüş ve halk

Mustafa Kemal’in liderliğinde bir kurtuluş savaşına girişmiştir.

Bir yanda İngiltere, Fransa, İtalya gibi güçlü devletler öte yanda gözünü Batı Anadolu ve Trakya’ya dikmiş Yunanistan…

Peki bu tablo pes ettirmiş mi halkı? Hayır.

Tam tersine kadını erkeği, genci yaşlısıyla halkın mücadele duygusunu kamçılamıştır.

Nitekim 1921 yılının Ocak ayında Yunanlılarla yapılan I.İnönü Savaşı zaferle sonuçlanmış,

bu sonuç halkın bağımsızlığa kavuşacaklarına dair umutlarını güçlendirmiştir.

Ancak tamda bu ortamda milletimizin içindeki istiklal ateşini daha da alevlendirecek, mücadele azmini daha da güçlendirecek, milletimizi tek yürek, tek yumruk haline getirecek manevî bir güce, istiklal marşına ihtiyaç duyulmuştur. Bu ihtiyacı ilk kez dile getiren kişi,

Batı Cephesi Komutanı İsmet İnönü olmuştur. İsmet İnönü, konuyu Maarif Vekili’ne açmış, askerlerimizin ve milletimizin şevk ve heyecanını artıracak bir millî marş yazdırılmasını istemiştir. Bunun üzerine Maarif  Vekaleti yani günümüzdeki adıyla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından bir şiir yarışması düzenlenmiştir.

Yarışmaya 724 şiir katılmış, ilk elemeyi bu şiirlerden sadece 7 tanesi geçmiştir.

Nihayet 12 Mart 1921 günü TBMM’de yapılan eleme işleminde ise Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı İstiklal Marşı birinci gelmiş ve milli marş olarak kabul edilmiştir.

İstiklal Marşı’mızın her mısrası adeta o günleri anlatan bir tarihi belge niteliğindedir.

Nitekim Mustafa Kemal Atatürk’te İstiklâl Marşı’mızla ilgili olarak:

“Bu marş bizim inkılâbımızı anlatır, inkılâbımızın ruhunu anlatır. Bunu ne unutmak ne de unutturmak lazımdır.İstiklal Marşı’nda, istiklâl davamızı anlatması bakımından büyük manası olan mısralar vardır.

Benim en beğendiğim yeri de burasıdır:

“Hakkıdır, hür yaşamış bayrağımın hürriyet;

 Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklâl”

 Benim bu milletten asla unutmamasını istediğim mısralar, işte bunlardır.

Hürriyet ve istiklâl aşkı bu milletin ruhudur.

Tarihe bakın, dünya tarihinde kesintisiz olarak, hürriyet ve istiklâlini muhafaza ve müdafaa etmiş bir millet vardır: Türkler İstiklâl Marşı’nın bu pasajını oluştururlar.

Bu demektir ki efendiler,

TÜRK’ÜN HÜRRİYETİNE DOKUNULAMAZ.”

Büyük devlet ve millet olmanın göstergesi sadece tarihindeki olayların büyüklüğü değil,  aynı zamanda bu olayların hatırlanışındaki büyüklüktür. Bir toplumun tarihi, yaşattığı ve yaşadığı kadardır. Bu yüzdendir ki, büyük toplumlar var oluşlarındaki dönüm noktalarını hafızalarında tazelemeye, güçlendirmeye ve güncelleştirmeye çalışırlar. Bugün burada toplanma nedenimizde budur; İstiklal Marşı’mızın 91 yıl önce bugün, nasıl bir ortamda, hangi şartlarda yazılıp kabul edildiğini hatırlamak ve bu ruhu yüreğimizde yaşatmak.

İşte bu duygularla İstiklal Marşı’mızın yazarı Mehmet Akif Ersoy’u ve kendisine bu satırları yazma ilhamı veren, bağımsızlığı uğruna hayatını ortaya koyan başta büyük önder Mustafa Kemal ATATÜRK olmak üzere tüm şehitlerimizi saygı ve minnetle anıyor, şükranlarımızı sunuyoruz diyerek sözlerini tamamladı.

  Program İstiklali Yazanlar Tiyatro, İstiklal Marşını güzel okuma 1. Kademe birincisi Atatürk İlköğretim Okulun Ayşenur Tunçakın istiklal Marşını okudu, Mehmet Akif Ersoy’un hayatını anlatan bir sunum izletildi, Sefahat Adlı Kitabından Şiir okuma yarışması birincisi Şahika, Faika, Raika Kardeşler Anadolu Lisesinden Seren Cart şiirini okudu.

  İstiklal Marşının Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u anma günü adına yapılan ilköğretim okulları 1. Ve 2. Kademe ve Ortaöğretim Okulları arası resim yarışmasında dereceye giren öğrencilere ödüllerini Kaymakam Barış Demirtaş, Belediye Başkanı Oğuz Tekin ve İlçe Emniyet Müdürü Kamil Sezer verdiler.

Ödül töreninin ardından istiklal Marşı konulu Oratoryo sunumu ile program tamamlandı.